Leer met meer inzicht functioneren
Naast opleidingen bieden we een breed scala aan trainingen, gericht op beter en inzichtelijker functioneren binnen het werk in de zorg. In al deze trainingen staat onze C.A.R.E. filosofie centraal: oog hebben voor het comfort van de cliënt. De trainingen worden gegeven door professionals uit de zorg; zij weten heel goed voor welke uitdagingen zorgverleners (op elk niveau) kunnen staan. De praktijk speelt dan ook een hoofdrol in deze trainingen: we zorgen ervoor dat het geleerde meteen meegenomen kan worden naar het werk. Elke training wordt afgestemd op het werk- en denkniveau van de cursisten. Wij hebben een eigen locatie voor trainingen, maar desgewenst kunnen we deze ook op locatie verzorgen.
Op deze pagina een overzicht van ons aanbod. De beschrijvingen zijn gericht op mensen die werken in de zorg, maar alle trainingen zijn tevens uitermate geschikt voor werknemers en leidinggevenden in het onderwijs of in publieke instellingen.
De trainingen in ons aanbod:
Assertiviteits training
Deze training geeft handvatten om met meer ontspanning in een stressvolle omgeving te werken. Als zorgverlener zit je vaak tussen twee ‘vuren’: de cliënt aan de ene kant en de leidinggevende aan de andere kant. Om je werk goed te kunnen blijven doen, moet je jezelf niet uit het oog verliezen!
Met deze praktisch ingerichte training leer je:
- je grenzen duidelijk aangeven en waar nodig ‘nee’ zeggen
- initiatief tonen
- op een goede manier conflicten aangaan en oplossen
- een te hoge werkdruk duidelijk en tijdig aangeven
- effectief communiceren met collega’s en cliënten
Deze training is geschikt voor zorgverleners op alle niveaus, van hoger management tot en met de werkvloer. Wij richten de training in naar de specifieke behoeften van de cursisten en we spelen in op de praktische uitdagingen waar cursisten voor staan.
Bejegenings technieken
De manier waarop de zorgverlener met cliënten omgaat, is erg belangrijk voor het welzijnsgevoel. Met een goede bejegening houd je rekening met de belevingswereld van de cliënt. Deze training geeft je inzicht in hoe je het beste met verschillende soorten cliënten kunt omgaan, op zo’n manier dat de cliënt zich daar prettig bij voelt.
Daarnaast verdiept deze training het ‘glazen box effect’. Je wordt vanuit verschillende invalshoeken bekeken, en daardoor wordt je in staat geacht diverse ‘rollen’ aan te kunnen nemen. Cliënten, collega’s, familie en naasten van je cliënt(en), organisaties, enzovoorts hebben allemaal een eigen kijk op wat je doet. Hoe ga je hiermee om?
Communicatie technieken
Deze training leert je effectief communiceren met cliënten, collega’s en leidinggevenden. Goede communicatie bevordert de samenwerking en daarmee het welzijn van de cliënt. Verbale én non-verbale communicatie komen beide aan bod. Voor zorgverleners is daarbij het luisteren naar cliënten en het ‘lezen’ van non-verbale signalen van groot belang. Je krijgt methoden aangereikt waarmee je ‘ruis’ in de communicatie kunt opsporen en voorkomen. We richten ons op de praktijk en we maken graag gebruik van de voorbeelden die cursisten zelf aandragen. Met deze training kun je beter samenwerken, heb je meer oog en oor voor je cliënt en ben je je bewust van de invloed die je eigen mimiek en lichaamstaal kunnen hebben op de ander.
Fysieke en mentale weerbaarheid
Als een cliënt verbaal of fysiek geweld laat zien, is een rustige, gebalanceerde benadering belangrijk. In deze training leer je hoe je zowel fysiek als mentaal steviger in je schoenen kunt staan.
Met deze training:
- krijg je meer zelfvertrouwen
- word je je bewust van je eigen non-verbale signalen en het effect daarvan
- leer je voor jezelf en de cliënt een gevoel van veiligheid te creëren
- leer je waarschuwingssignalen voor agressie tijdig te herkennen
- kun je je eigen grenzen herkennen en aan de ander duidelijk maken
- leer je de-escalerende gesprekstechnieken
- kun je in noodsituaties de rust bewaren en effectief handelen
- train je met een aantal nuttige zelfverdedigingstechnieken
Symptoom- en ‘onbegrepen gedrag’-kennis
Dit is een training die specifiek gericht is op het herkennen van en het omgaan met onbegrepen of verward gedrag van cliënten. Je krijgt meer inzicht in de achtergrond van dit gedrag en hoe je er het beste mee om kunt gaan. Kennis over de symptomen en de oorzaken van onbegrepen gedrag draagt bij aan een betere en effectieve behandeling van cliënten, zodat zij zoveel mogelijk comfort kunnen behouden. Deze training leert je hoe je communicatievaardigheden in kunt zetten in het contact met deze cliënten, zodat je tot een constructief gesprek kunt komen.
Met deze training leer je:
- begrip te hebben voor anders-zijn
- de mogelijke oorzaken van onbegrepen of verward gedrag herkennen
- gespreks- en handelingsvaardigheden en effectieve communicatietechnieken die je in kunt zetten bij het contact met mensen die verward of onbegrepen gedrag vertonen
Teamcoaching
Bij zorgverlening zijn veel mensen op verschillende niveaus betrokken. Voor het welzijn van de cliënt is het van belang dat al die mensen goed met elkaar samenwerken. Met deze training leer je hoe je van een team een eenheid maakt, waarin iedereen hetzelfde belang voorop heeft staan: het comfort van de cliënt. We zetten onze brede kennis en ervaring uit de praktijk in om communicatieve en leidinggevende vaardigheden te trainen. Ook hier zijn de ervaringen van cursisten zelf zeer welkom als werkvoorbeelden. Je leert doelen stellen, voortgang bewaken en samenwerkingsafspraken maken.
Veilig werken binnen de zorg
Goede dienstverlening in de zorg betekent ook: veilig kunnen werken. Deze training leert je alert te zijn op signalen die op mogelijke onrust of agressie kunnen wijzen. Je leert ook hoe je een situatie bij voorbaat zo veilig mogelijk maakt en houdt. Je leert effectief omgaan met onveilige of bedreigende situaties. Je krijgt concrete handvatten aangereikt waarmee je gezag kunt verkrijgen over een situatie zonder autoritair te zijn. Met deze handvatten behoud je de regie en kun je een conflict of probleem op een veilige en verantwoorde manier oplossen.
Met deze training:
- leer je grenzen aan te geven
- krijg je inzicht in mogelijke oorzaken van onveilige situaties
- leer je anticiperen op signalen van onveilige situaties
- kun je adequaat reageren op onveilig of ongewenst gedrag
Meer informatie nodig? Aanmelden?
Heb je interesse in één of meer van deze trainingen? Bel ons met al je vragen!
Wij staan je graag te woord via 085 0703179.
CONTACT
247 Care Education
Mon Plaisir 89
4879 AM Etten-Leur
T +31 (0)85 070 31 79
info@247care-eduction.nl
www.247care-education.nl
Onze trainingen
• Assertiviteitstraining
• Bejegeningstechnieken
• Communicatietechnieken
• Teamcoaching
Onze trainingen
• Fysieke en mentale weerbaarheid
• Symptoom- en ‘onbegrepen gedrag’-kennis
• Veilig werken binnen de zorg